Læring gennem microlearning
Hvis viden og læring bliver værdsat så højt i arbejdslivet, hvorfor er det så ikke blevet gjort mere tilgængeligt? Vores viden bliver gemt væk i lange træningskurser, på SharePoint, intranettet, i dokumentsamlinger eller i hovederne hos for få mennesker. Der er derfor en stor chance for, at din virksomheds viden går tabt. Er microlearning metoden, der kan gøre din virksomheds viden lettere tilgængelig for brugerne?
Et krævende arbejdsmarked
I dag forventer vi, at medarbejderne i forskellige virksomheder arbejder i et højt tempo, og at de er fleksible og omstillingsparate. I virkeligheden forholder det sig dog således, at de fleste bliver overvældet af de store forventninger, der er til dem.
Siden nutidens arbejdsmarked kører i et højt tempo, forventes det også, at medarbejderne skal arbejde mere effektivt; gerne med så få stop som muligt. Samtidig modtager de en overflod af informationer fra flere forskellige medier.
Derfor har medarbejderne brug for hurtig og effektiv læring, som passer nøjagtigt til deres behov.
Pres på medarbejderne
Pga. arbejdsmarkedets høje tempo er det ikke overraskende, at medarbejderne i mange virksomheder bliver utålmodige efter træning og faglig udvikling. I stedet for at vente på, at arbejdsgiveren får arrangeret det næste kursus, søger de i stedet hurtige svar på bl.a. Google og YouTube for at løse deres umiddelbare problemer. Ifølge en undersøgelse foretaget af Bersin by Deloitte, bruger omkring 70% af de adspurgte medarbejdere primært søgemaskiner, når de skal finde nye informationer.
Arbejdsmarkedet kræver dog, at medarbejderne i de forskellige virksomheder indsamler ny viden. Grunden til dette er, at deres job bliver mere komplekse, som tiden går, og teknologien udvikler sig. Tænk f.eks. på de stringente reguleringer i de fleste arbejdsmiljøer eller de mere komplekse produkter, som finans- og teknologibranchen sælger. Det er helt forståeligt, at omkring 75% af medarbejderne fra førnævnte undersøgelse, føler sig stressede.
En moderne løsning for effektiv læring
Det anslås, at det kun er 1% af medarbejdernes arbejdstid, som dedikeres til læring og udvikling. I gennemsnit svarer det til 25 minutter om ugen. Det er et stort problem, især for mange virksomheder, hvor kurserne tager op til tre timer! Hvordan skal medarbejderne finde tiden til disse kurser?
Læringen skal altså tilpasses efter det tidsrum, som medarbejderne kan tillade sig at afsætte. Derfor skal læringen være hurtigere, mere målrettet og personlig. For at opnå dette kræver det en effektiv læringsmetode, som er tilpasset vores dynamiske virkelighed. Det er her, at microlearning får en afgørende betydning for din virksomhed.
Fordelene ved microlearning
Microlearning handler, kort og godt, om at koge vigtig viden og informationer ned til små bidder, de såkaldte bite-sized units, som let kan tilgås af medarbejderne. De små bidder må ikke være længere end 3 minutter, og der skal være fuld fokus på at videreføre vigtige pointer på forståelig vis.
Microlearning har derudover den fordel, at det er tilgængeligt på både stationære (f.eks. PC) og mobile enheder (f.eks. smartphone eller tablets). Microlearning er altid tilgængeligt for brugerne, og det kan opdateres nemt og bekvemt. Microlearning er derfor ideelt for både kontormedarbejdere og de medarbejdere, som altid er på farten. De får nemlig adgang til vigtig viden, når der er behov for det – in point of need. Samtidig kan de, i bilen eller i offentlig transport, bruge transporttiden på at tilegne sig ny viden eller få genopfrisket bestemte informationer inden et møde.
Microlearning i praksis
Microlearning har mange forskellige formater. Det kan f.eks. være lydbøger, korte videoer eller klassisk tekstformat. Microlearning skal være tilgængeligt gennem online apps og interne kommunikationskanaler, så de let kan deles mellem arbejdsgiverne og medarbejderne. Notifikationer hjælper også kursisterne med at finde ud af, hvad de skal lære, og hvornår de behøver at tilegne sig ny viden. Derefter kan kursisten selv vælge, hvornår han eller hun vil færdiggøre sin læring.
Microlearning er dog ikke kun tiltænkt tilegnelsen af ny viden. Det kan også bruges til gentagelse af bestemte hovedpunkter, budskaber og informationer. Du kan også bruge microlearning til at øve dig over længere perioder på at anvende din nye viden i praksis.
Forskning inden for kognitiv videnskab viser nemlig, at repetition og gentagne øvelser styrker menneskets hukommelse, samt evnen til at tilegne sig ny viden og færdigheder. F.eks. kan du bruge gentagne microlearning-øvelser til at få hjernen til at huske bestemte procedurer i din forretning bedre. Disse øvelser kan opbygge selvtilliden hos medarbejderne, fordi de øver sig på at anerkende deres egen viden, i stedet for at blive fortalt om alt det, de ikke ved.
Hvordan gør microlearning en forskel?
Microlearning er en effektiv måde at lære på, fordi det kan målrettes efter den enkelte medarbejdere. Forskellige bite-sized units kan deles ud alt efter medarbejdernes roller. På den måde bliver læringen personliggjort, fordi du ikke samler medarbejderne i et lokale i en times tid, for at tage det samme kursus. Microlearning sørger altså for, at medarbejderne lærer om nye måder at forbedre sig på, mens de arbejder.
Microlearning er også en effektiv måde at styrke medarbejdernes produktviden. De kan nemlig få adgang til informationer, som kunderne vil have, på et splitsekund. De vil dermed være i stand til at have hurtige svar på de indvendinger, som kan være besværlige.
Implementering af microlearning
For at indføre microlearning i din virksomhed, skal den interne træning i din virksomhed omlægges. Det er nemlig ikke nok at skære ned på antallet af kurser. Du skal i stedet gøre læring og udvikling til en naturlig del af arbejdsrytmen. På den måde kan du nemlig udpege nøjagtigt, hvordan og hvornår microlearning er nødvendigt for dine medarbejdere.
Microlearning kan også bruges til at forbedre medarbejdernes præstationer. F.eks. kan du bruge en chatbot, som hjælper medarbejderne med at udføre deres opgaver og fortæller dem, hvad de bør forbedre.
Overordnet forbedring
En af de mulige fordele, som især microlearning tilbyder, er muligheden for at opdage de områder, din virksomhed skal forbedre. Dette kræver dog, at din virksomhed etablerer en elektronisk vidensbank. Dette kunne f.eks. være et Learning Management System, også kaldet LMS. Via LMS’et kan du nemlig se, hvilke ressourcer inden for din microlearning, som medarbejderne bruger, og hvilke der ikke bliver anvendt.
Derudover kan du også bruge medarbejdernes feedback konstruktivt. Hvis de f.eks. efterspørger noget bestemt indhold, som ikke findes i din virksomheds LMS, vil du vide, hvad der skal forbedres. Microlearning har i dette tilfælde den fordel, i modsætning til traditionelle kurser, at du ikke behøver at revidere indholdet fuldstændigt. Du kan derimod hurtigt lægge en kort tekst eller video op i dit system, som medarbejderne efterspørger. Alternativt kan du også købe indhold fra tredjepartsleverandører.
Efterspurgt viden
Der er stigende efterspørgsel på læring i bite-sized units, som giver medarbejderne hurtig læring, der hjælper dem med at tilpasse sig efter arbejdsmarkedets krav.
Microlearning er derfor et effektivt læringsredskab, da det gør læringen til en væsentlig del af arbejdslivet. Medarbejdernes krav bliver mødt, ved hjælp af de interaktive og tilpasningsdygtige funktioner, som jeres LMS tilbyder.
Microlearning er, kort sagt, den bedste løsning for læring og udvikling i et arbejdsmarked, hvor tiden er knap for de fleste medarbejdere.
Vil du gerne vide mere om digital læring, så anbefaler vi vores opslag om værdien af viden i arbejdslivet. For yderligere spørgsmål, kan du kontakte os på contact@coleco.dk.