5 fejl du skal undgå med microlearning

 I Microlearning

Det sætter skub i dine ansattes kompetenceudvikling, hvis din virksomhed anvender microlearning. Dine ansatte vil nemlig lettere få adgang til hurtig og effektiv læring – 24/7 og on demand. Men, microlearning er også en læringsmetode, som har visse risici. Derfor præsenterer Coleco her 5 typiske microlearning-begynderfejl, som du skal styre uden om.

Kompetenceudvikling i et højt tempo:

Microlearning bliver mere og mere populært. Tre årsager til dette er bl.a., at mikro-indhold er kort (typisk af ca. 3 minutters varighed), lettilgængeligt på mobile enheder og praksis-orienteret, så de ansatte hurtigt kan gå ud og omsætte den nye viden til deres konkrete arbejde.

Det der især adskiller microlearning fra andre læringsmetoder i arbejdslivet, er kursernes varighed. Undersøgelser viser, at vi mennesker har lettere ved at opfange informationer i små bidder end gennem timelange kurser, som traditonel e-læring typisk har bestået af. Det er derfor ikke overraskende, at microlearning har fået et massivt gennembrud i erhvervslivet, hvor tid er en knap ressource.

Men, brugen af microlearning er ikke en garanti for succesfuld udvikling – metoden kræver omtanke! Derfor vil vi nu gennemgå de fem typiske fejl, som mange begår, når de vil implementere microlearning i deres virksomhed:

1. Virksomhederne ved ikke, hvad der skal forbedres

Nogle virksomheder bliver så begejstrede omkring microlearning, at de bare begynder at producere indhold. De tænker ikke over, hvorfor de producerer indhold, da de tror, det vil tage for lang tid at tilrettelægge læringen. De glemmer dermed at tage hensyn til hvilke kompetencer, som deres ansatte skal forbedre. Derfor får de skabt en samling af kurser, hvis indhold er irrelevant for deres ansatte. Virksomhederne opnår dermed ikke det ønskede mål om udvikling, fordi kursernes indhold ikke passer til  de ansattes behov.

2. Manglende feedback og repetition

Nogle virksomheder udgiver et modul, eller et helt kursus af læringsvideoer, uden mulighed for at give feedback til den lærende mearbejder. I nogle tilfælde har de ansatte heller ikke mulighed for at gentage kurserne eller øve sig på deres nye evner. Hvis ikke dine ansatte har mulighed for at repetere et kursus, glemmer de deres nye viden. Og, hvis de ikke øver sig på nye evner, vil de ikke vide, hvordan evnerne skal bruges; og uden feedback vil de ikke vide, om de bruger evnerne rigtigt.

Microlearning er effektivt, men du får kun et optimalt udbytte af det, hvis dine ansatte fastholder deres nye viden. Derfor skal du sørge for, at de ansatte altid har muligheden for at afprøve ny viden og nye evner. F.eks. kan du tilføje casestudier som en del af dit læringsprogram.

3. Lange moduler og kurser

Der er debat omkring længden af kurser og videoer inden for microlearning. Typisk fører diskussionerne til, at en passende længde vil være på max. 3 minutter for én enkeltstående content-bid (læringsfilm, lydbog, quiz osv.) og max. 15 minutter for et helt kursus. Hvis du har et kursus eller en læringvideo på f.eks. 20 minutter, så producerer du ikke indhold til microlearning. Længden af et kursus skal tilrettelægges således, at kursisterne kan fastholde deres motivation for læring efter en kort pause. På den måde kan de nemlig tilegne sig ny viden, og opbygge deres selvtillid, på deres egne præmisser. Således bliver kompetenceudvikling en engagerende aktivitet i deres hverdag.

Formålet med microlearning er at få et hurtigt og koncentreret indblik på et bestemt område. Derfor kan du ikke tillade dig at hænge fast i for mange detaljer, når du tilrettelægge og producerer dit content. I stedet bør du fokusere på at udpege, hvad dine ansatte har allemest behov for at lære. Ingen nice to know informationer, kun need to know.

4. Manglende fokus på flere formål

Mange har desværre en tendens til at kigge lidt endimensionelt på deres mikrocontent, hvilket er en skam, da en af de helt store fordel ved microlearning er, at det er multifunktionelt. Læringen kan med andre ord genanvendes og bruges til at understøtte forskellige organisatoriske processer. Det samme indhold kan bl.a. bruges til onboarding af nye ansatte, opkvalificering af eksisterende ansatte, repetition af bestemte evner, eller som del af jeres support-afdelings Q&A.

For at styrke multifunktionalismen skal dine digitale kurser udbydes via et LMS, der tilbyder en native app, så læringen bliver tilgængelige 24 timer i døgnet. Dermed kan dine ansatte nemlig få adgang til nødvendig viden, når det for alvor gælder. Succesen af din virksomheds genanvendelse af microlearning afhænger altså i høj grad af, hvor tilgængelig læringen er for dine ansatte.

5. Manglende brug af data

Du får kun forbedret dine ansattes udvikling, hvis du løbende forbedrer dine kurser. Men, mange virksomheder bruger ikke data fra deres LMS, eller fra tjenester såsom Google Analytics, til at forbedre deres læring. Disse data skal ikke bare bruges til at vurdere de ansattes fremskridt; de skal også bruges til at evaluere kursernes brugbarhed. Hvis et kursus f.eks. ikke bliver brugt, skal du enten opdatere det eller erstatte det. Det er især her, hvor dine data kan blive afgørende. Det er gennem dem, at du finder ud af dine ansattes behov for læring, og dermed hvilke kurser, de skal have adgang til.

 

Er du en digital læringsnørd? Eller ønsker du at blive det? Så tilmeld dig netværksgruppen, Coleco – Vi elsker digital læring, på Linkedin, hvor branchens skarpeste hjerner deler deres viden og erfaringer med digital læring.

Recommended Posts

Efterlad en kommentar

Start med at skrive og tryk Enter for at søge