Microlearning: Fremtiden for digital læring
Microlearning bliver i højere og højere grad nævnt, når talen falder på læring i arbejdslivet. Og det er der gode grunde til. Med microlearning kan arbejdspladserne nemlig få hurtig og fokuseret læring, som er lettilgængeligt. Men, hvad er det helt præcist, at den populære læringsmetode kan gøre for dig? Hvad har fremtiden at byde på for denne form for digital læring?
Læring efter kursisternes behov
Microlearning består af korte, digitale kurser med et klart fokus på træning af enkelte kompetencer. Med microlearning kan dine kursister mestre nye kompetencer på kort tid, og endda på egne præmisser. Læringen kan nemlig foregå både i arbejdstiden og fritiden, da de digitale kurser kan tages på mobile enheder som smartphones og tablets. Dermed kan kursisterne blive klogere på et bestemt område, mens de er på farten.
Men, hvorfor er det lige at microlearning langsomt og sikkert prioriteres højere end traditionelle kurser? En af de primære grunde er, at vi i dag bliver mødt med langt mere information end før i tiden. Samtidig fører et stigende pres i forhold til arbejdsopgaver også til, at det kan være sværere for mange at koncentrere sig om at lære noget nyt. Fordi microlearning foregår i et højere tempo, og er tilgængeligt 24 timer i døgnet, fører det også til, at kursister kan tage ansvaret for egen læring. Dermed kan de tilegne sig nye kompetencer, når det passer dem bedst.
Hvordan bør microlearning foregå?
Microlearning foregår typisk via små, målrettede digitale kurser. Kursisterne har adgang til kurserne via et LMS (en forkortelse af Learning Management System), som kan tilgås på både computere og smartphones. Disse kurser kan bl.a. være videobaserede eller spilbaserede (også kendt som gamification).
Men, hvordan sikrer du dig, at microlearning bliver anvendt bedst muligt? For det første skal du sikre dig, at dine medarbejderes koncentration fastholdes i kurserne. Deres travle arbejdsuger kan ofte gøre det svært for dem at bevare koncentrationen over længere tid. Derfor skal du lægge vægt på at skabe tilgængelig læring i et højt tempo og som max. varer 3-5 minutter. Dermed vil kurserne have en passende længde, da medarbejderne på den måde hurtigt kan genopfriske ny viden.
Øget engagement og motivation
Det høje tempo og den store frihed som microlearning tilbyder, vil også gøre kursisterne mere nysgerrige. Det hurtige, men fokuserede, indhold gør dem nemlig mere engagerede omkring de kompetencer, som de kan tilegne sig. Hvis du ovenikøbet også producerer spilbaserede kurser, der er bygget op omkring principperne fra gamification, vil medarbejderne blive motiverede af at forbedre deres pointtotal.
Microlearning er altså yderst effektivt, fordi at kursisterne bliver bedre indstillede på at lære. Kursisterne vil nemlig altid være bevidste om, at der er noget nyt, som de kan lære. Samtidig vil brugen af spilbaserede kurser også skabe intern konkurrence blandt medarbejderne. Dermed vil engagementet og motivationen for at lære yderligere stige, fordi kursisterne kæmper om at have den bedste highscore og lægge øverst på leaderboardet. Derudover kan kursisterne altid komme ind på dit LMS, og gentage kurserne. På den måde får kursisterne lettere ved at fastholde deres nye viden.
Læringsstrategi sikrer de bedste resultater
Men, er de overbevisende resultater med brugen af microlearning ensbetydende med, at al læring blot skal laves om, så det kan præsenteres i små bidder?
Hos Coleco har vi oplevet, at microlearning virker bedst, hvis det anvendes med omtanke. Du skal ikke bare blindt opdele al dit læringsindhold i små bidder. Du er nødt til også at finde et klart fokus med læringen. Derfor er det bedst, hvis du også planlægger en læringsstrategi for din arbejdsplads. Du kan f.eks. tilknytte såkaldte learning paths, dvs. en specifik rækkefølge for bestemte kurser. Denne learning path hjælper kursisterne med at mestre nye kompetencer ud fra en defineret kronologi, men i kursisternes eget tempo.
Du bør også prioritere multimediebrug højt. Læringsindholdet i arbejdslivet bevæger sig primært i retning af øget brug af videoer. Læringen bliver dermed mindre tekstbaseret. Du bliver derfor nødt til at tænke over nye faktorer såsom produktionsværdi og visuel kommunikation.
Vil du gerne læse mere om digital læring i arbejdslivet? Så anbefaler vi, at du læser vores opslag om den digitale kursist. For yderligere spørgsmål, kan du kontakte os på contact@coleco.dk.