Bløde værdier og balanceret læring
Bløde værdier spiller en væsentlig rolle for enhver virksomheds fremtidsmuligheder. Men, mange virksomheders rekrutteringspolitik lægger primært vægt på kandidaternes praktiske evner. Derfor bør du omlægge din rekrutteringspolitik og etablere en balanceret læringsstrategi.
En god rekrutteringspolitik
Bløde værdier bliver underprioriteret på arbejdsmarkedet. Mange virksomheder holder nemlig først og fremmest øje med kandidaternes faglige kvalifikationer. Det er jo selvfølgelig vigtigt, at kunne begå sig inden for det felt, som man skal arbejde indenfor. Men, gode faglige kvalifikationer er ikke en garanti for, at en kandidat er topmotiveret, eller er i stand til at begå sig på arbejdspladsen. En ny medarbejder skal gerne kunne samarbejde med sine nye kolleger og styrke produktiviteten på arbejdspladsen. Godt internt samarbejde kræver altså både faglige, såvel som personlige og sociale, kvalifikationer.
For at sikre dig nye medarbejdere med den rette indstilling, skal du derfor etablere en ny rekrutteringspolitik. Du skal lægge mere vægt på bløde værdier. En medarbejder, som kan samarbejde med sine nye kolleger og bringe nye idéer på bordet, er guld værd. Du vil nemlig dermed få en medarbejder, som forsøger at finde nye løsninger, og samtidig deler sine idéer med kollegerne. På den måde vil din arbejdsplads opbygge en virksomhedskultur, som værdsætter trivsel og innovation.
Bløde værdier på arbejdspladsen
De egenskaber, som forbindes med bløde værdier er nysgerrighed, kommunikationsevner og en kritisk tankegang. Nysgerrige medarbejdere vil opsøge nye og forbedrede løsninger. Medarbejdere, som er gode til at kommunikere, vil oftest også være bedre til at samarbejde med deres kolleger, og håndtere kundernes feedback. Kritiske medarbejdere har ofte et godt overblik, fordi de er gode til at se forskellige situationer fra flere synspunkter.
Mange arbejdspladser kan altså få gavn af at prioritere bløde egenskaber højere, end tilfældet er i dag. De bløde egenskaber sørger for, at innovation, trivsel og forståelse bliver mere væsentlige kendetegn for flere virksomheder.
En balanceret læringsstrategi
De bløde egenskaber, vi har fremhævet her, er i høj grad bundet af medarbejdernes indstilling til deres job. Med det sagt, så er det muligt at styrke disse egenskaber hos dine medarbejdere. Det får du gjort ved at lægge en balanceret læringsstrategi. Du skal nemlig lægge vægt på specialiserede kurser og sørge for, at medarbejderne selv tager initiativ til at udvikle sig personligt.
Der findes online kurser, som hjælper dine medarbejdere med at udvikle deres bløde egenskaber. Men, her i Coleco har vi oplevet, at medarbejdere bedst udvikler disse egenskaber, hvis arbejdsmiljøet og kulturen også understøtter og anerkender de bløde værdier.
Udvikling af nysgerrighed
For at styrke medarbejdernes nysgerrighed, kan du f.eks. give dem kurser, der opfordrer dem til at diskutere eller overveje mulige løsninger til et problem. Samtidig skal du også opfordre medarbejderne til at tænke over nye idéer i arbejdstiden. Her kan du f.eks. indlede møder med at spørge om alternative løsninger eller tilgange til bestemte situationer. Dermed viser du medarbejderne, at deres konstruktive input bliver værdsat.
Udvikling af kommunikationsevner
Medarbejdernes kommunikationsevner kan styrkes af kurser, der opfordrer til gruppearbejde. Dermed får de øvet sig på at dele idéer med hinanden eller på at forbedre kommunikationen med kunderne. Det kan også være en god idé at overveje rollespil som en del af læringen. Dermed kan medarbejderne også forbedre deres kundeservice, fordi de lærer at forstå kundernes situation.
Udviklingen af medarbejdernes kommunikationsevner kræver oftest et eksempel, som de kan følge. Her skal du som leder vise medarbejderne, hvordan du f.eks. kommunikerer under møder. Selvom medarbejderne ikke nødvendigvis efterligner alt, hvad du foretager dig, skal dine kommunikationsevner inspirere dem. På den måde får din virksomhed også lettere ved evt. at finde nye ledere internt på arbejdspladsen.
Udvikling af en kritisk tankegang
Produktiviteten på din arbejdsplads bliver styrket markant, hvis dine medarbejdere lærer at tænke kritisk. På den måde kan de nemlig udvikle sig fra at adlyde dine ordrer, til at arbejde selvstændigt. Dermed er de ikke afhængige af din tilstedeværelse, for at yde en effektiv arbejdsindsats.
Den bedste måde at udvikle den kritiske sans hos medarbejderne, er ved at tilbyde projektbaserede kurser. Disse kurser tager nemlig ikke udgangspunkt i facitlister. I stedet opfordrer de medarbejderne til at tænke grundigt over, hvilke idéer der fungerer bedst for virksomheden. Samtidig giver de også medarbejderne mulighed for at overveje, hvordan idéerne kan udvikles yderligere, for at styrke produktiviteten.
En kritisk tankegang hjælper ikke bare medarbejderne med at blive mere selvstændige. Det hjælper dem også med at blive mere bevidste om, hvordan de skal tilpasse sig efter markedets udvikling. En kritisk tankegang kan derfor hjælpe medarbejderne med at omstille sig efter nye arbejdsopgaver.
Vil du gerne læse mere om læring i arbejdslivet? Så anbefaler vi, at du læser vores opslag om det rette mindset og om læring på arbejdspladsen. Derudover kan du kontakte os på contact@coleco.dk.