Gamification, microlearning og mobil læring
Gamification og microlearning er to læringsmetoder, der i det rigtige samspil på en mobil enhed kan yde stor indflydelse på dine medarbejderes præstationer. Læringsmetoder, som foregår i et højt tempo og på forskellige enheder, heriblandt smartphones, er nemlig vejen frem, når det kommer til træning i arbejdslivet. I denne blog vil du læse om, hvad det er, ved mobil læring, gamification og microlearning, der løfter jeres træning til det næste niveau.
En fantastisk kombination
Mobil læring er ved at erstatte traditionel e-læring. Grunden til dette er, at mobile enheder, såsom smartphones og tablets, er ideelle til både formel og uformel træning af medarbejdere; I og med, at læringen netop bliver “mobil” kan man træne sine færdigheder på arbejdspladsen og i fritiden. Læring gennem mobile enheder er ydermere blevet styrket takket være kombinationen af to læringsmetoder: Gamification og microlearning. Kombinationen af disse to metoder har ført til mere engagerende og slagkraftig træning af kursister, hvis præstationer forbedres, og dermed skaber mere motivation blandt medarbejdere og bedre økonomisk afkast for deres virksomheder.
Læring i dag
Indtil for få år siden, foregik e-læring primært på stationære computere, hvilket betød, at læring først og fremmest foregik på arbejdspladsen, i arbejdstiden.
I dag forholder det sig anderledes. Mobil læring er efterhånden blevet mere almindeligt på de fleste arbejdspladser, og derfor kan kursister bruge deres egne smartphones til at tilegne sig nye evner og viden.
De to mest væsentlige ændringer, som mobil læring har medført, er:
- Øget læring på farten, f.eks. for pendlere
- Øget læring i fritiden, f.eks. om aftenen eller i weekenderne
Hvad er microlearning, og hvad får du ud af det?
Microlearning er læring, hvor indholdet er delt op i korte, målrettede bidder af max 3 minutters varighed. Læringen er fokuseret på helt specifikke procedurer, temaer eller områder af arbejdet. Det er altså koncentreret læring formidlet i et højt tempo, som kursisterne opnår gennem microlearning.
Derudover opfylder microlearning to krav, som medarbejderne i dag gerne vil have opfyldt:
- Muligheden for at få læringsindholdet frem, når det er nødvendigt – in point of need training, som det hedder på engelsk.
- Muligheden for at tilegne sig nye evner og viden hurtigt
Det er især med hensyn til læring på farten, at der opstår et behov for at producere indhold i små bidder. Det er en af de primære grunde til, at microlearning er yderst effektivt på arbejdsmarkedet i dag.
Træning via microlearning har også den fordel, at det virker effektivt for medarbejderne med lav koncentrationsevne. Fordi microlearning-kurser er delt op i så små bidder, bliver det muligt for medarbejdere at dygtigøre sig hurtigt, eller at genbesøge indholdet, hvis de trænger til at genopfriske et specifikt område. På den måde får medarbejderne også lettere ved at huske indholdet.
Microlearning er også værdifuld for din virksomhed, fordi læringen bliver mere fleksibel. De små indholdsbidder, som microlearning-kurserne består af, kan nemlig både benyttes som del af en formel “learning path” eller som enkeltstående fragmenter, så man kan customize læringen efter den enkeltes behov.
Microlearning kan også bruges til at understøtte medarbejdere, der skal have løst et konkret problem omgående – det er det, man kalder just in time training. F.eks. kan microlearning gøres til en aktiv del af medarbejderens problemløsning i løbet af en arbejdsdag. Dermed kan medarbejderne lære mere, løse problemer, søge og finde informationer om bestemte udfordringer og øve sig, mens de arbejder.
Hvad er gamification?
Gamification handler om at anvende principperne fra spil i læringen. Ved at optjene point eller konkurrere med hinanden, får medarbejderne en mere underholdende og stimulerede læringsoplevelse, fordi de følelsesmæssigt lever sig ind i læringen. Den helt store fordel ved gamification er, at læringen bliver mere levende og motiverende.
Gamification kan bl.a. bruges til:
- At skabe en historie eller storytelling omkring medarbejdernes læringsoplevelse.
- At skabe udfordringer, belønninger, konkurrence og interaktion.
- At måle medarbejdernes fremskridt via en highscore og leaderboards. Det er også muligt at sammenligne medarbejdernes resultater internt.
Hvordan virker gamification?
Gamification kendetegnes via følgende funktioner:
- Udfordringer som viser, at medarbejderne opnår virksomhedens ønskede mål
- Forskellige niveauer for medarbejderne som viser, at kursisterne gør fremskridt
- Øjeblikkelig feedback, som gør medarbejderne bevidste om deres fremskridt
- Pointsystemer, som slår udbyttet af læringen fast for medarbejderne
- Badges, som en belønning for medarbejderne præstationer
- Pointtavler, som gør det muligt at analysere medarbejdernes præstationer
- Intern konkurrence, hvor medarbejdernes præstationer sammenlignes
- Internt samarbejde, hvor medarbejdernes evne til at arbejde som et hold testes
Effektiviteten af gamification kommer primært fra den motiverende faktor, der opstår via belønninger og anerkendelse. Der bliver nemlig sat fokus på de enkelte medarbejderes konkurrenceevne og vilje til at samarbejde, hvilket gør læringsoplevelsen mere engagerende. Det høje engagement gør også, at medarbejderne får lettere ved at huske indholdet fra kurserne, mens de også fastholder de nye evner, de tilegner sig, fordi de får øvet sig på dem i praksis.
Hvordan kombinerer man gamification og microlearning?
For at skabe slagkraftig og effektiv træning, som forbedrer dine medarbejderes daglige indsats, skal du kombinere gamification og microlearning. Dette kan bl.a. gøres på følgende måder:
- Du kan designe et spilunivers og storytelling omkring dine microlearning-kurser. Indled eksempelvis kurset med at beskrive hvilken quest eller mission medarbejderne skal på for at løse en given udfordring. For at kunne løse missionen er dog først ned til at tegne tilegne sig ny viden, udvikle deres færdigheder og stige i level. Dermed får medarbejderne ny viden, mens de undervejs i kurserne bruger denne viden praktisk til at overvinde en udfordring eller besejre en fjende.
- Du kan tilføje pointsystemer og -tavler i jeres LMS til at holde medarbejderne orienteret om, hvem der klarer sig bedst i kurserne. Pointsystemerne og -tavlerne kan også medvirke til, at medarbejderne gentager microlearning-kurserne, fordi de udfordrer sig selv til at opnå et større antal point.
- Knyt fysiske præmier på som belønning for månedens bedste highscore. Eks. kan du belønne den medarbejdere, der har opnået flest point i microlearning-kurserne, med en flaske rødvin, et æske chokolade eller en anden gave.
Vil du gerne læse mere om digital læring, heriblandt gamification og microlearning? Så anbefaler vi, at du læser vores opslag om den digitale kursist. For yderligere spørgsmål, kan du kontakte os på contact@coleco.dk.